viernes, septiembre 10, 2010

¿Ooops?

Algo me rondaba la memoria. Ya sabéis, esa sensación de tener un roedor realmente pequeño rascando tu córtex con desgana. "Mirasol... 2012...", pero el curro no me había dado tiempo para buscar.

He buscado Mirasol en google reader y he recorrido las búsquedas. En e-ink-e-info, un medio de más credibilidad que el que cité ayer, en el 23 de agosto he encontrado esto:

Qualcomm to invest $2 billion in a Mirasol plant, production to start in 2012

Qualcomm plans to invest $2 billion in a 4.5 Gen Mirasol production plant. Volume production will being in 2012. The mainly aim to produce 5.7" color panels. There are reports that samples have been shipped to customers already, and at least one 'major client' has started the design-in process.


Mirasol 5.7 color display prototype photo
Mirasol displays claim a 6X power advantage of E Ink, offer a fast response time (enough for Video!) and color.







¿FAIL?

Veamos el origen de la noticia:

Qualcomm to invest US$2 billion to set up Mirasol display plant in Taiwan, say sources

Susie Pan, Taipei; Yvonne Yu, DIGITIMES [Friday 20 August 2010]
Qualcomm MEMS Technologies plans to invest a total of US$2 billion to set up a 4.5G production plant for Mirasol displays at the Longtan site of Central Taiwan Science Park (CTSP), according to market sources.
Equipment installation is scheduled to begin in October 2011 and volume production at the beginning of 2012 mainly for 5.7-inch color applications, the sources added.
Market sources noted that Qualcomm has already delivered samples of 5.7-inch Mirasol displays for validation by clients, and a major client has already started the design-in process.
The Mirasol display is a MEMS device with fast response time, and it can be used not only in e-book readers but also other multimedia applications, the sources said.
Equipment suppliers have revealed that Qualcomm is the sole investor in the new plant project, according to the sources. But the company also hopes to expand Mirasol's market through licensing, the sources added.
Qualcomm already has a 4.5G Mirasol display production joint venture (JV) with Foxlink in Longtan. The JV, SolLink, successfully produced 5.7-inch color Mirasol displays in April 2010.

No es por nada, pero entre "Se rumorea" y "Qualcomm va a invertir", con fechas y dineros, como que me parece más creible lo segundo.

No hay que descartar por completo el rumor de ayer: puede que algún fabricante caliente motores en el CES 2011 con una prueba de concepto más acabada que los kits que se han presentado este año. Pero sin fábricas para montar las pantallas, ya me contaréis quién va a fabricar la pantalla de vuestro pŕoximo e-reader a color.

A ver dónde acaba este culebrón.

4 comentarios:

  1. Anónimo9:06 a. m.

    ¿2012? Luego saldrán con que se acaba el mundo y ya no merece la pena invertir.

    Be vaporware, my friend.

    ResponderEliminar
  2. Ya me parecía a mi muy pronto el 2011.

    Pero bueno, no creo que se acabe el mundo para el 2012 :)

    Yo creo que van en serio y dudo bastante que se les adelante alguien. Puede ser una tecnología interesante para los próximos años.

    ResponderEliminar
  3. Anónimo2:27 p. m.

    Para los próximos años, vete tu a saber.
    Hoy, yo ya voy por el segundo Kindle3( el otro me lo expropió un familiar)

    ResponderEliminar
  4. Anónimo10:55 a. m.

    En el 2012 Apple habrá vendido 10.000 centones de iPad, comprará Qualcomm y destruirá el mundo :-)

    ResponderEliminar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...